Cyberbezpieczeństwo to temat kolejnego seminarium dla przedsiębiorców zorganizowanego przez Izbę Przemysłowo-Handlową w Białymstoku w ramach Klubu Eksportera. Swoją wiedzą i doświadczeniem dzielili się z uczestnikami spotkania przedstawiciele firmy Support Online sp. z o.o.: Krzysztof Maszczyński – dyrektor Działu Współpracy z Klientami oraz Krystian Walo – administrator IT.

Jak przyznali eksperci, cyberbezpieczeństwo to bardzo szerokie pojęcie. Podczas seminarium przybliżyli je ogólnie, ale też wskazali kluczowe obszary, na których warto skupić się w firmach, by zapewnić sobie bezpieczeństwo cyfrowe i ciągłość działania. Podkreślali, że trzeba zadbać o dwie sfery.

Pierwszą jest infrastruktura, czyli używany sprzęt i jego konfiguracja. Ważne jest np. zabezpieczanie się przed utratą przechowywanych danych, w czym może pomóc tzw. wirtualizacja serwerów, usługi chmurowe, czy chociażby tworzenie kopii zapasowych na nośnikach offline. Częstym błędem jest brak segmentacji wykorzystywanej w przedsiębiorstwie sieci, przez co np. w przypadku ataku z wykorzystaniem ransomware (złośliwego oprogramowania szyfrującego dane) mogą zostać zaatakowane wszystkie zasoby, cała sieć komputerowa firmy.

Drugą sferą, na którą zwracali uwagę eksperci, jest tzw. czynnik ludzki. Jak mówili, w kontekście cyberbezpieczeństwa niezwykle ważne jest przeszkolenie pracowników, zbudowanie odpowiednich procedur, „automatów” zachowań, które warto wprowadzić, by nie paść ofiarą cyberprzestępców.

Uczestnicy spotkania mogli też zapoznać się z danymi wybranych badań i raportów na temat cyberprzestępczości w Polsce. Wynika z nich m.in., że najpopularniejszą formą ataków w naszym kraju pozostaje phishing, czyli oszustwo internetowe polegające na podszywaniu się pod zaufane instytucje w celu wyłudzenia poufnych danych, takich jak hasła, numery kart, dane osobowe. W ciągu ostatnich 12 miesięcy doświadczyło ich 35% firm. Jednocześnie w pierwszej połowie 2025 roku Polska znalazła się na 1. miejscu pod względem liczby wykrytych ataków ransomware.

Seminarium zostało zorganizowane w ramach projektu „Promocja gospodarcza MŚP – Podlaskie Centrum Eksportera”, realizowanego z dofinansowaniem ze środków Programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego 2021-2027, Priorytet I Badania i innowacje, Działanie 1.5 Wzrost konkurencyjności podlaskich przedsiębiorstw, Typ: Internacjonalizacja i promocja gospodarcza MŚP.

Skip to content